Prowadzący - Dr n. med. Agnieszka Ulatowska
I. Założenia i cele:
1. Wyposażenie studenta w wiedzę do sprawowania opieki pielęgniarskiej nad osobą w podeszłym wieku oraz kształtowanie pozytywnej postawy niezbędnej do odpowiedzialnej pracy.
2. Przygotowanie do samodzielnego wdrażania modeli opieki, standardów, procedur w sprawowaniu opieki nad pacjentem starszym.
3. Uświadomienie konieczności ustawicznego kształcenia się w zakresie nowości w leczeniu, pielęgnowaniu
rehabilitowaniu osób starszych. Zainteresowania badaniami naukowymi w dziedzinie geriatrii, gerontologii i pielęgniarstwa geriatrycznego.II. Efekty uczenia się osiągane podczas wykładów.
Symbol szczegółowych efektów uczenia się |
Efekt uczenia się |
WIEDZA |
|
D.W3. |
Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach: układu krążenia (serca, naczyń krwionośnych), układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego (żołądka, jelit, wielkich gruczołów), wątroby, trzustki, układu moczowego (nerek i pęcherza moczowego), układu kostno - stawowego, mięśni, układu dokrewnego oraz krwi |
D.W4. |
Zna zasady oceny stanu chorego w zależności od wieku |
D.W5. |
Zna zasady diagnozowania w pielęgniarstwie geriatrycznym |
D.W6. |
Zna zasady planowania opieki nad chorymi w zależności od wieku i stanu zdrowia |
D.W7. |
Zna zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych wykonywanych u pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia |
D.W8. |
Charakteryzuje grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego w różnych schorzeniach, w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania |
D.W9. |
Charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym, uzależnione od jego wieku i stanu zdrowia |
D.W10. |
Zna zasady przygotowania chorego do samoopieki w zależności od wieku i stanu zdrowia |
D.W11. |
Różnicuje reakcje chorego na chorobę i hospitalizację, z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia |
D.W12. |
Zna rolę pielęgniarki przy przyjęciu chorego do przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego, z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia pacjenta |
D.W13. |
Charakteryzuje proces starzenia w aspekcie bio-psycho-społeczno-ekonomicznym |
D.W15. |
Różnicuje etiopatogenezę schorzeń wieku podeszłego: cukrzycy, chorób serca, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zespołów otępiennych, zespołu Parkinsona i depresji |
D.W16. |
Charakteryzuje narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin |
D.W17. |
Zna zasady aktywizacji chorego niepełnosprawnego i objętego opieką geriatryczną |
III. forma weryfikowania wiedzy z wykładów
Egzamin przeprowadzony za pomocą testu jednokrotnego wyboru potwierdzający znajomość wiedzy teoretycznej zawartej w efektach uczenia się. Egzamin zakończony oceną.
IV. Literatura
A. Obowiązkowa
1. Wieczorowska – Tobis., Talarska D.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017.
2. GrodzickiT., Kocemba J., Skalska A. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk, 2006.
3. Abrams W.B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. MSD, 1999.
4. Karasek M (red.): Aspekty starzenia się człowieka. Łódź, 2008.
5. Kędziora – Kornatowska K., Muszalik M. (red.): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007.
6. Biercewicz M., Szewczyk T., Ślusarz R.: Pielęgniarstwo w geriatrii. Wybrane zagadnienia z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych. Warszawa, 2006.
7. Galus K.: Geriatria Wybrane zagadnienia. Wrocław, 2007.
8. Kostka T. Koziarska – Rościszewska M.: Choroby wieku podeszłego PZWL Warszawa, 2
B. Uzupełniająca
1. Caird F.I., Judge T.G.: Badania kliniczne w geriatrii. PZWL, Warszawa, 1984.
2. Żakowska – Wachelko B., Pędich W.: Pacjenci w starszym wieku. PZWL, Warszawa, 1995.
3. Żakowska – Wachelko B.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa, 2000.- Nauczyciel: Agnieszka Ulatowska