UMIEJĘTNOŚCI

D.U1.

Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki

D.U2.

Rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia odbiorców opieki w różnym wieku i stanie zdrowia

D.U5.

Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób

D.U8.

Diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji

D.U9.
Pobiera materiał do badań diagnostycznych

D.U11.

Doraźnie podaje tlen, modyfikuje dawkę stałą insuliny szybko i krótko działającej

D.U12.

Przygotowuje chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym

D.U13.

Dokumentuje sytuację zdrowotną pacjenta, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską

D.U25.

Prowadzi, dokumentuje i ocenia bilans płynów pacjenta

D.U26.

Przekazuje informacje o stanie zdrowia chorego członkom zespołu terapeutycznego

D.U27.

Asystuje lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych i leczniczych

D.U28.

Prowadzi dokumentację opieki nad chorym: kartę obserwacji, zabiegów pielęgniarskich i raportów, kartę rejestru zakażeń szpitalnych, profilaktyki i leczenia odleżyn oraz kartę informacyjną z zaleceniami w zakresie samoopieki

D.U29.

Ocenia poziom bólu, reakcję chorego na ból i nasilenie bólu oraz stosuje postępowanie przeciwbólowe

D.U32.

Dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgnacyjnych

D.U33.

Przygotowuje i podaje leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza

Podkreślone efekty uczenia się są realizowane za pomocą pracy zdalnej (20 % punktów ETCS) 16 godzin
Cele zajęć:

- Zbieranie i gromadzenie danych z różnych dostępnych źródeł (obserwacja, wywiad, dokumentacja medyczna), analiza informacji.-

- Rozpoznawanie problemów zdrowotnych i pielęgnacyjnych na podstawie zabranych danych, określenie celów opieki, diagnozowanie i konstruowanie procesu pielęgnacji pacjenta geriatryczngo.

- Prowadzenie dokumentacji medycznej (historia choroby pacjenta, proces pielęgnowania, karta obserwacji pacjenta, bilans płynów, książka zabiegów pielęgniarskich, karta zleceń lekarskich, karta gorączkowa, arkusze, kwestionariusze, skale oceny stanu pacjenta, karta profilaktyki i leczenia odleżyn, karta wywiadu epidemiologicznego).

- Nauczanie osoby starszej i rodziny sposobów samokontroli i samopielęgnacji.

8. Literatura podstawowa:

1. Wieczorowska – Tobis., Talarska D.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa,  2017.

2. GrodzickiT., Kocemba J., Skalska A. (red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej.

Via Medica, Gdańsk, 2006.

3. Abrams W.B., Berkow R: Podręcznik geriatrii. MSD, 1999.

4. Karasek M (red.): Aspekty starzenia się człowieka. Łódź, 2008.

5. Kędziora – Kornatowska K., Muszalik M. (red.): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007.

6. Biercewicz M., Szewczyk T., Ślusarz R.: Pielęgniarstwo w geriatrii. Wybrane zagadnienia z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych. Warszawa, 2006.

7. Galus K.: Geriatria Wybrane zagadnienia. Wrocław, 2007.

8. Kostka T. Koziarska – Rościszewska M.: Choroby wieku podeszłego PZWL Warszawa, 2

9.  Literatura uzupełniająca:

1. Caird F.I., Judge T.G.: Badania kliniczne w geriatrii. PZWL, Warszawa, 1984

2. Żakowska – Wachelko B., Pędich W.: Pacjenci w starszym wieku. PZWL, Warszawa, 1995.

3. Żakowska – Wachelko B.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa, 2000.