1)     Znajomość podstawowych pojęć z zakresu geriatrii i pielęgniarstwa geriatrycznego: geriatria, gerontologia, proces starzenia się oraz fizjologicznych odrębności wieku starszego. Wskazywanie różnic w funkcjonowaniu organizmu starzejącego się.

2)     Posługiwanie się terminologią medyczną w zakresie geriatrii i pielęgniarstwa geriatrycznego (np. wielkie zespoły geriatryczne). Posługiwanie się w praktyce fachową terminologią medyczną.

3)     Współpraca z zespołem terapeutycznym (zespół geriatryczny).

4)     Ocena stan pacjenta za pomocą standaryzowanych skal i testów (Geriatryczna skala depresji-wersja skrócona-, skala oceny stanu psychicznego-MMSE, test rysowania zegara, skale oceny ryzyka odleżyn, kwestionariusz oceny stanu odżywienia-MNA, skala BARTEL, skala czynności instrumentalnych-IADL, skala funkcjonowania codziennego-ADL skala Tienetti-ocena równowagi i chodu). Znajomość metod i narzędzi do oceny stanu ogólnego pacjenta geriatrycznego i diagnozowania.

5)     Zbieranie i gromadzenie danych  z różnych dostępnych źródeł (obserwacja, wywiad, dokumentacja medyczna), analiza informacji. Rozpoznawanie problemów zdrowotnych i pielęgnacyjnych na podstawie zabranych danych, określenie celów opieki, diagnozowanie i konstruowanie procesu pielęgnacji pacjenta geriatrycznego.

6)     Diagnozowanie ryzyka powstawania powikłań wynikających z długotrwałego leżenia w łóżku( otarć, odleżyn przykurczów, zakrzepowego zapalenia żył, zapalenia płuc) i podejmowanie działań profilaktycznych oraz leczniczych przy pierwszych objawach powikłań.

7)     Psychogeriatria – najczęstsze zespoły zaburzeń psychicznych u osób w wieku podeszłym –zaburzenia funkcji poznawczych, zespoły otępienne (najczęstsze przyczyny – choroba Alzheimera, otępienie z ciałami Lewy’ego, otępienie naczyniowe, otępienie czołówo-skroniowe), etiopatogeneza, objawy, możliwości leczenia; zespoły depresyjne (przyczyny, objawy, odrębności depresji wieku starszego, leczenie); zespoły zaburzeń świadomości – majaczenie (delirium) u osób starszych- przyczyny, możliwości zapobiegania, leczenia.

8)     Znajomość etiopatogenezy chorób i zasad postępowania  w chorobach poszczególnych układów i narządów. Odmienności objawów i przebiegu schorzeń somatycznych w wieku podeszłym: choroba niedokrwienna serca – w tym ostre zespoły wieńcowe, przewlekła niewydolności serca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca tętnic, Przewlekła obturacyjna choroba płuc, zapalenia płuc,  Cukrzyca – nowe możliwości farmakoterapii cukrzycy, Choroby tarczycy, Osteoporoza i jej konsekwencje, niedożywienie, odwodnienie – rozpoznawanie, postępowanie- znajomość zasad i metod odżywiania. . Przestrzeganie diety z uwzględnieniem zapotrzebowania na składniki odżywcze, płyny w starszym wieku.

9)     Komunikowanie się z pacjentem geriatrycznym.

10)  Znajomość modeli opieki geriatrycznej na świecie i w Polsce oraz rodzajów instytucji sprawujących opiekę wobec osób starszych.

11)  Podejmowanie profilaktyki powikłań w przebiegu chorób.

12)  Dostosowywanie interwencji pielęgniarskich do rodzaju problemów pielęgnacyjnych.

13)  Przestrzeganie profilaktyki zakażeń wewnątrzszpitalnych.

14)  Ocenianie poziomu bólu i jego nasilenie. Podejmowanie działań przeciwbólowych.

15)  Charakterystyka wybranych grup leków i znajomość zasad dawkowania, przygotowywania i podawania pacjentom w starszym wieku. Zmiany absorpcji, dystrybucji,  metabolizmu i wydalania leków wynikające z procesów starzenia się. Wybrane działania niepożądane i uboczne oraz interakcje lekowe u osób starszych