Nazwa Przedmiotu: Podstawy Pielęgniarstwa - seminaria (20godzin)
Prowadzący: Dr n. med i n. o zdr. Agnieszka Ulatowska
Cele zajęć:
1. Omówienie roli zawodowej pielęgniarki w opiece zdrowotnej i współpracy w zespole terapeutycznym.
2. Ukazanie i wykształcenie umiejętności posługiwania się modelami pielęgnowania.
3. Wyuczenie umiejętności zbierania danych o pacjenci, tworzenia planu opieki, prowadzenia dokumentacji.
4. Wykształcenie odpowiedzialności za podejmowane działania.
5. Wykształcenie poczucia konieczności przestrzegania praw pacjenta i tajemnicy zawodowej.
6. Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej praktycznych podstaw pielęgniarstwa.
7. Kształtowanie umiejętności wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, leczniczych i usprawniających.
8. Przygotowanie do oceny stanu pacjenta, określenia problemów pielęgnacyjnych i doboru odpowiednich działań pielęgnacyjnych.
Efekty uczenia się:
- Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa (C.W1.)
- Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rola pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej (C.W3.)
- Proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary
nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na
funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej (C.W4.)
- Klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich (C.W5.)
- Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy i Betty Neuman) (C.W6.)
- Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej (C.W9.)
- Zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich (C.W10.)
- Udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji (C.W11.)
Sposób weryfikacji (zaliczenia):
Egzamin przeprowadzony za pomocą testu jednokrotnego wyboru potwierdzający znajomość wiedzy teoretycznej zawartej w efektach uczenia się. Egzamin zakończony oceną.
Literatura:
8. Literatura podstawowa: |
8. Kózka Maria: Pielęgniarstwo tom1,Wydawnictwo Urban & Partner, 2011. 9. Zarzycka D., Ślusarska B: Podstawy Pielęgniarstwa tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017. 10. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. Podstawy Pielęgniarstwa tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2017. |
9. Literatura uzupełniająca: |
1. Kózka M. Płaszewska-Żywko: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008. 2. Poznańska S.: Pielęgniarstwo wczoraj i dziś. Wydawnictwo Lekarskie, PZWL, 1988. 3. Pietrzyk J. (red) : ABC zabiegów w pediatrii. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2010. 4. Poznańska S., Płaszewska-Żywko L.: Wybrane modele pielęgniarstwa. Wydawnictwo. CMUJ, 2001. 5. Tobiasz-Adamczyk B.: Wybrane elementy zdrowia i choroby. Wydawnictwo CM UJ, 2000. 6. Wrońska I.: Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Studium z zakresu współczesnego pielęgniarstwa. Wydawnictwo CEM, 1997. 7. Budynek M., Nowacki C.: Opatrywanie ran wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008. 8. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2010. 9. Debrand-Passard A., Luce-Wunderle G.: Pielęgniarstwo operacyjne, Wydawnictwo Urban & Partner 2009. 10. Dzirba Alina: Wstrzyknięcia domięśniowe. Podręcznik dla studiów medycznych, Wydawnictwo lekarskie PZWL, 2010. 11. Hildebrand N.: Iniekcje, infuzje, pobieranie krwi. Wydawnictwo Urban& Partner, 2001. 12. Kózka M.,Płaszewska-Żywko L(red): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008. 13. Szwałkiewicz E.: Zasady podnoszenia i przemieszczania pacjentów. Przewodnik dla pielęgniarek. Wydawnictwo Urban & Partner,2000. 14. Zahradniczek K.(red.): Wprowadzenie do pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2004. |
- Nauczyciel: Agnieszka Ulatowska