- Nauczyciel: Matylda Gwoździcka-Piotrowska
- Nauczyciel: Mateusz Leszek
- Nauczyciel: Magdalena Ziętek-Koczan
Akademia Nauk Stosowanych im. Hipolita Cegielskiego w Gnieźnie Uczelnia Państwowa
Zgłaszanie problemów odnośnie Moodle: moodle@ans-gniezno.edu.pl
Szanowni Państwo, proszę o uzupełnienie nowych jak i istniejących już kursów o następujące informacje:
1. W sekcji ogólnej kursu (nagłówku) należy zamieścić:
• nazwę przedmiotu,
• informację o autorze kursu,
• informację o prowadzącym,
• kartę przedmiotu,
• zasady zaliczenia,
• literaturę - link do systemu bibliotecznego (wymagany kontakt z biblioteką celem uzyskania linku z wybraną literaturą do przedmiotu).
2. W każdym bloku tematycznym kursu umieszczamy:
• temat,
• efekty kształcenia dla bieżącego bloku tematycznego (bezpośrednio pod tematem),
• zagadnienia,
• źródła wiedzy (linki i wskazania do literatury tradycyjnej odnoszące się do danego bloku tematycznego tj. tytuł lub numer rozdziału, ewentualnie numery stron)
Dostępne kursy
- Nauczyciel: Mateusz Leszek
- Nauczyciel: Matylda Gwoździcka-Piotrowska
- Nauczyciel: Mateusz Leszek
- Nauczyciel: Mateusz Leszek
Kurs BHP dla studentów ANS pierwszego roku, którzy nie mają zaliczenia z BHP.rok akademicki 2022/2023r.
- Nauczyciel: Czesław Jackowiak
Regulamin zawiera podstawowe, ogólne informacje o zasadach postępowania z danymi osobowymi.
- Nauczyciel: Jędrzej Dzida
- Nauczyciel: Matylda Gwoździcka-Piotrowska
Jest to strona do przedmiotu GIS W Inzynierii Środowiska, którą prowadzi Alicja Bałut.
- Nauczyciel: Alicja Bałut
kurs przeznaczony dla kierunku inżynierii środowiska sem.6/III rok
kurs zawiera materiał dot. Kwaśnego opadu atmosferycznego jako czynnik przyspieszający proces korozji + zadanie do wykonania przez studenta. Ponadto ARTYKUŁ dr inż. M. Głuszko, Zagadnienia ochrony antykorozyjnej konstrukcji stalowych oraz urządzeń elektroenergetycznych eksploatowanych w warunkach atmosferycznych; 2008 r
UWAGA!!! Kontakt student - wykładowca drogą mailową
Laboratoria - sprawozdania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych za sprawozdania z zadań laboratoryjnych.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
Kurs przeznaczony dla studentów kierunku Inżynieria Środowiska - semestr 6.
Kurs
zawiera pliki z wykładami, które są zamieszczane sukcesywnie.
Pytania dotyczące materiału wykładów- drogą mail'ową.
- Nauczyciel: Antoni Zajdel
W ramach wykładu studenci zapoznają się metodami odnowy i rekultywacji zdegradowanych akwenów wodnych. Omawiane są metody chemiczne i biologiczne odnowy wod zbiorników przepływowych, stałych,zaporowych w Polsce ,poprzez projekcje multimedialne. Ćwiczenia terenowe odbywają się nad Jeziorem Jelonek .Probki pobranych wod poddawane są analizie fizykochemicznej w laboratorium. Uzyskane wyniki są dyskutowane pod katem rekultywacji. Opis wyników co roku zostaje przesłany do publikacji w Przeglądzie Komunalnym:
Literatura:Lilianna Bartoszek Degradacja zbiornikow wodnych malej retencji-uwarunkowania,nasilenie.możliwości chemicznej rekultywacji. 2019,Rzeszów
Justyna Dunalska Rekultywacja zbiorników wodnych 2019 Olsztyn
Jerzy Siepak i inni Fizyczno-chemiczna analiza wod i gruntów 1999 Poznań
Jan Dojlido Chemia wod powierzchniowych 1995 Bialystok
- Nauczyciel: Jerzy Siepak
kurs przeznaczony dla kierunku inżynierii środowiska sem.6/III rok
kurs z tego dnia zawiera pliki dotyczące : Wpływ kwaśnego opadu atmosferycznego na materiały budowlane i zadanie dla studentów; ARTYKUŁ do zaznajomienia się z treścią : Golański "Wybór materiałów budowlanych w kontekście efektywności energetycznej i wpływu na środowiska " Przegląd Budowlany nr 3/2011; materiał pomocniczy do przeanalizowania na temat Porównania wpływu na środowisko rur z PCV i rur betonowych (rury stanowią przykład materiałów budowlanych) materiał źródłowy teppfa
UWAGA!!! kontakt student wykładowca drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku inżynieria środowiska sem.6/III rok
tematyka ćwiczenia laboratoryjnego dotyczy: Wpływu kwaśnego opadu atmosferycznego na roślinność metodyka ćwiczenia + zadanie do wykonania przez studenta na zaliczenie
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
- Nauczyciel: Piotr Krajewski
kurs przeznaczony dla studentów kierunku inżynierii środowiska sem.6/ III rok
kurs zawiera Podstawę teoretyczna dotyczącą Pomiar hałasu- HAŁAS
jako zanieczyszczenie powietrza, przestrzeni środowiska;Przykład i Zadanie dla studenta z obliczania dziennej ekspozycji na hałas do samodzielnego rozwiązania przez studenta na zaliczenie
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
Kurs przeznaczony dla studentów kierunku Inżynieria Środowiska - semestr 6.
Kurs zawiera pliki z wykładów; wytyczne do wykonania projektu z prognozy i zagospodarowania odpadów
na poziomie gminy zostały wydane w pierwszych dwóch tygodniach w trakcie zajęć w PWSZ.
Wymiana informacji; konsultacje ze studentami odbywają się przez mail'a.
- Nauczyciel: Piotr Krajewski
Przedmiot: Zarządzanie środowiskiem
Studia stacjonarne: wykład - 30 godzin (2 pkt. ECTS)
Prowadzący wykład: dr inż. Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
Kontakt: beataklapiszewska@tlen.pl
Cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z koncepcją zrównoważonego rozwoju, modelem systemu zarządzania środowiskowego wg normy ISO 14001, podstawowymi zasadami normy ISO 14001, procedurami procesu zarządzania środowiskowego.
Kurs zawiera wykłady, które są dodawane zgodnie z harmonogramem zajęć. Konsultacje dotyczące wykonywanych zadań odbywają się drogą e-mailową lub za pomocą komunikatora.
Metody zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie wykładu z racji nauczania zdalnego odbędzie się w formie przygotowania prezentacji oraz test jednokrotnego wyboru.
- Nauczyciel: Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
kurs przeznaczony dla kierunku INŻYNIERIA ŚRODOWISKA sem.6/III rok
do pobrania plik z materiałem teoretyczny + zadania do opracowania przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów KIERUNKU INŻYNIERIA ŚRODOWISKA sem.6/III rok
do pobrania plik z materiałem teoretyczny + zadania do opracowania przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
- Nauczyciel: Jolanta Oliwa
Technologia Chemiczna Nieorganiczna - Laboratorium
Zajęcia prowadzi: mgr inż. K. Ciesielski (laboratorium- stacjonarni studenci) k.ciesielski@pwsz-gniezno.edu.pl
koordynator:
KIERUNEK STUDIÓW: Technologia ChemicznaWYKŁADY godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne); W KONTAKCIE/ZDALNE (Moodle)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu:Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze stosowanymi wybranymi technologiami chemicznymi ......
PROGRAM LABORATORIUM:
Ćwiczenia:
1. Zmiękczanie wody.
2. Montaż zestawów laboratoryjnych.
3. Kaustyfikacja sody - otrzymywanie NaOH.
- Nauczyciel: Karol Ciesielski
♦ Informacje od wykładowcy
Przedmiot: Chemia surowców kosmetycznych
Autor kursu: dr inż. Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
Prowadzący wykłady: dr inż. Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
Cel kształcenia:
Charakterystyka surowców stosowanych przez przemysł kosmetyczny. Właściwości
fizykochemiczne, działanie i zastosowanie związków nieorganicznych oraz surowców
kosmetycznych pochodzenia organicznego (alkoholi, kwasów,
tłuszczów prostych i złożonych, białek, cukrów). Informacje dotyczące czystości oraz
kryteriów doboru surowców kosmetycznych.
Metody zaliczenia przedmiotu:
Wykład: zaliczenie w formie przygotowania prezentacji oraz test jednokrotnego wyboru.
Literatura podstawowa:
1. Sarbak Z., Jachymska-Sarbak B., Sarbak A. „Chemia w kosmetyce i kosmetologii”, Wyd.
MedPharm-Polska, Wrocław 2013.
2. Marzec A. "Chemia kosmetyków surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów" Wyd.
TNOiK Dom, Toruń 2009.
Literatura uzupełniająca:
„Wybrane zagadnienia z kosmetologii”, praca zbiorowa pod redakcją Henryka Marony,
Wydawnictwo Małopolska Wyższa Szkoła im. J. Dietla w Krakowie, Kraków 2017.
ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ W TRYBIE ZDALNYM ORAZ SPOSOBIE ZALICZENIA ZAJĘĆ
Wykłady
Zagadnienia i treści teoretyczne przeznaczone do realizacji wykładów przesłane w postaci
prezentacji Power Point.
Ocena końcowa to ocena zdobyta z testów jednokrotnego wyboru.
- Nauczyciel: Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
Celem przedmiotu jest
uzyskanie wiedzy z zakresu właściwości wytrzymałościowych materiałów
konstrukcyjnych, stosowanych w budowie aparatury procesowej. Dodatkowo
przedmiot ma na celu zapoznanie się z elementami maszyn występujących w
konstrukcjach aparatów i urządzeń przemysłowych oraz nabycie umiejętności
inżynierskich samodzielnego wykonania projektu aparatu procesowego
- Nauczyciel: Waldemar Szaferski
przedmiot: ANALIZA INSTRUMENTALNA-LABORATORIUM
kierunek studiów: technologia chemiczna semestr 4
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu) (chyba, że ze względu na pandemię COVID19 będą zalecenia że mają być zdalnie-on-line)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu: Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej i analizy instrumentalnej. Wprowadzenie do metod analizy instrumentalnej ; Przygotowanie próbek do analizy instrumentalnej. Metody absolutne (bezwzględne) i porównawcze (względne); Metoda krzywej kalibracyjnej. Metoda dodawania wzorca.. Metoda wzorca wewnętrznego Kryteria wyboru metody analitycznej ; Wiedza na temat metod instrumentalnych stosowanych w chemii analityczne; analizie środowiska; podstawy budowa aparatury pomiarowej i zasady jej działania; analiza ilościowa za pomocą danej aparatury; zastosowanie do jakich oznaczeń w praktycznym zastosowaniu; Potencjometria. Miareczkowanie potencjometryczne; Miareczkowanie amperometryczne. Konduktometria Miareczkowanie Konduktometryczne; Elektrograwimetria. Kulometria; Polarografia woltamperometira.; Spektrofotometria UV-VIS; Chromatografia cieczowa. Chromatografia planarna; TLC, bibułowa; Chromatografia cieczowa HPLC; Chromatografia gazowa; Różnicowa analiza termiczna (DTA). Różnicowa analiza kalorymetryczna (DSC)
sposób weryfikacji WYKŁADÓW: EGZAMIN PISEMNY
WYKŁADY treści:
1 | Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej i analizy instrumentalnej. Wprowadzenie do metod analizy instrumentalnej | P6S_WG; P6S_KK P6S_UW |
2 | Przygotowanie próbek do analizy instrumentalnej. Metody absolutne (bezwzględne) i porównawcze (względne) | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
3 | Metoda krzywej kalibracyjnej. Metoda dodawania wzorca. Metoda wzorca wewnętrznego Kryteria wyboru metody analitycznej | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
4 | METODY ELEKTROANALITYCZNE. Potencjometria. Miareczkowanie potencjometryczne | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
5 | METODY ELEKTROANALITYCZNE. Miareczkowanie amperometryczne. Konduktometria Miareczkowanie Konduktometryczne | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
6 | METODY ELEKTROANALITYCZNE. Elektrograwimetria. Kulometria | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
7 | METODY ELEKTROANALITYCZNE. Polarografia woltamperometira. | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
8 | METODY SPEKTROSKOPOWE. Spektrofotometria UV-VIS | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
9 | METODY SPEKTROSKOPOWE. Spektrofotometria IR | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
10 | METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia cieczowa. Chromatografia planarna; TLC, bibułowa | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
11 | METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia cieczowa HPLC | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
12 | METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia gazowa | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
13 | METODY TERMOANALITYCZNE. Różnicowa analiza termiczna (DTA). Różnicowa analiza kalorymetryczna (DSC) | P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
sposób weryfikacji LABORATORIUM: OPRACOWANIA PROTOKOŁÓW + KOLOKWIA (w przypadku zajęć zdalnych forma pisemna i w wyznaczonym czasie odsyłana na Moodla; w przypadku zajęć w kontakcie w laboratorium kolokwia-odpowiedź ustna przy tablicy)
LABORATORIUM treści:
1 | ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE, PRZEPISY BHP, P.POŻ. (2 godziny) |
|
2 | ĆWICZENIE10 Analiza ilościowa kationów Ca2+, Mg2+, Mn2+, NH4+ w różnych rodzajach wody z wykorzystaniem fotometru mikroprocesorowego do analizy wód i ścieków (LF300 SLANDI) (3 godziny)
| P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
3 | ĆWICZENIE 11 Analiza ilościowa anionów Cl-, SO42-, NO3-, NO2- w różnych rodzajach wody z wykorzystaniem fotometru mikroprocesorowego do analizy wód i ścieków (LF300 SLANDI) (3 godziny) | P6S_WG; P6S_UW |
4 | ĆWICZENIE 1 ANALIZA INSTRUMENTALNA SPEKTROFOTOMETRYCZNA - OZNACZANIE Cr(VI) METODĄ DIFENYLOKARBAZYDOWĄ (4 godziny) | P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
5 | ĆWICZENIE 2 OZNACZANIE CHLORKÓW W WODZIE METODĄ MIARECZKOWANIA KONDUKTOMETRYCZNEGO ROZTWOREM AgNO3 | P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
6 | ĆWICZENIE 3 OZNACZANIE KWASUORTOFOSFOROWEGO W COCA-COLI ZA POMOCĄ MIARECZKOWANIA POTENCJOMETRYCZNEGO ROZTWOREM WODOROTLENKU SODU | P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
7 | ĆWICZENIE 4 ANALIZA INSTRUMENTALNA CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA W IDENTYFIKACJI SKŁADNIKÓW ROZDZIELANYCH MIESZANIN LEKÓW oraz POLIETYLENOGLIKOLI O RÓŻNYCH MASACH CZASTECZKOWYCH (4 godziny) | P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
8 | CWICZENIE 5 OZNACZANIE JONÓW Fe3+ W WODZIE METODA SPEKTROFOTOMETRYCZNĄ (KOLORYMETRYCZNĄ) W REAKCJI Z RODANKAMI; WYKREŚLENIE KRZYWEJ WZORCOWEJ (4 godziny) | P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
9 | CWICZENIE 6 OZNACZANIE pH ORAZ KWASOWOŚCI MIARECZKOWEJ SOKÓW OWOCOWYCH I WARZYWNYCH, A TAKŻE MIODU, CZEKOLADY METODĄ POTENCJOMETRYCZNĄ (4 godziny) | P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
10 | CWICZENIE 7 CIECZOWA CHROMATOGRAFIA KOLUMNOWA I CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA (TLC) W ROZDZIELANIU BARWNIKÓW ROŚLINNYCH (4 godziny) | P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
11 | CWICZENIE 8 WYZNACZENIE WZGLĘDNEJ CHARAKTERYSTYKI WIDMOWEJ UKŁADU W ZALEŻNOŚCI OD ZASTOSOWANEGO ZAKRESU FAL. ( 4 godziny) | P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
12 | CWICZENIE 9 SONDA TLENOWA W OZNACZANIE TLENU ROZPUSZCZONEGO W WODACH POWIERZCHNIOWYCH JEZIORA, STAWY, WODZIE WODOCIĄGOWEJ, WODACH SPOŻYWCZYCH, WODZIE DESZCZOWEJ (4 godziny) | P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
1. W. Szczepaniak.; Metody instrumentalne w analizie chemicznej WNT Warszawa
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
przedmiot: ANALIZA INSTRYMENTALNA-WYKŁADY
kierunek studiów: technologia chemiczna semestr 4
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu) (chyba, że ze względu na pandemię COVID19 będą zalecenia że mają być zdalnie-on-line)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu: Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej i analizy instrumentalnej. Wprowadzenie do metod analizy instrumentalnej ; Przygotowanie próbek do analizy instrumentalnej. Metody absolutne (bezwzględne) i porównawcze (względne); Metoda krzywej kalibracyjnej. Metoda dodawania wzorca.. Metoda wzorca wewnętrznego Kryteria wyboru metody analitycznej ; Wiedza na temat metod instrumentalnych stosowanych w chemii analityczne; analizie środowiska; podstawy budowa aparatury pomiarowej i zasady jej działania; analiza ilościowa za pomocą danej aparatury; zastosowanie do jakich oznaczeń w praktycznym zastosowaniu; Potencjometria. Miareczkowanie potencjometryczne; Miareczkowanie amperometryczne. Konduktometria Miareczkowanie Konduktometryczne; Elektrograwimetria. Kulometria; Polarografia woltamperometira.; Spektrofotometria UV-VIS; Chromatografia cieczowa. Chromatografia planarna; TLC, bibułowa; Chromatografia cieczowa HPLC; Chromatografia gazowa; Różnicowa analiza termiczna (DTA). Różnicowa analiza kalorymetryczna (DSC)
sposób weryfikacji WYKŁADÓW: ZALICZENIE PISEMNE /na prawach egzaminu/
WYKŁADY treści:
1 |
Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej i analizy instrumentalnej. Wprowadzenie do metod analizy instrumentalnej |
P6S_WG; P6S_KK P6S_UW |
2 |
Przygotowanie próbek do analizy instrumentalnej. Metody absolutne (bezwzględne) i porównawcze (względne) |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
3 |
Metoda krzywej kalibracyjnej. Metoda dodawania wzorca. Metoda wzorca wewnętrznego Kryteria wyboru metody analitycznej |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
4 |
METODY ELEKTROANALITYCZNE. Potencjometria. Miareczkowanie potencjometryczne |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
5 |
METODY ELEKTROANALITYCZNE. Miareczkowanie amperometryczne. Konduktometria Miareczkowanie Konduktometryczne |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
6 |
METODY ELEKTROANALITYCZNE. Elektrograwimetria. Kulometria |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
7 |
METODY ELEKTROANALITYCZNE. Polarografia woltamperometira. |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
8 |
METODY SPEKTROSKOPOWE. Spektrofotometria UV-VIS |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
9 |
METODY SPEKTROSKOPOWE. Spektrofotometria IR |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
10 |
METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia cieczowa. Chromatografia planarna; TLC, bibułowa |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
11 |
METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia cieczowa HPLC |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
12 |
METODY CHROMATOGRAFICZNE. Chromatografia gazowa |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
13 |
METODY TERMOANALITYCZNE. Różnicowa analiza termiczna (DTA). Różnicowa analiza kalorymetryczna (DSC) |
P6S_WG P6S_KK P6S_UW |
sposób weryfikacji LABORATORIUM: OPRACOWANIA PROTOKOŁÓW + KOLOKWIA
LABORATORIUM treści:
1 |
ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE, PRZEPISY BHP, P.POŻ. (2
godziny) |
|
2 |
ĆWICZENIE10 Analiza ilościowa kationów Ca2+, Mg2+, Mn2+, NH4+ w różnych rodzajach wody z wykorzystaniem fotometru mikroprocesorowego do analizy wód i ścieków (LF300 SLANDI) (3 godziny)
|
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
3 |
ĆWICZENIE 11 Analiza ilościowa anionów Cl-, SO42-, NO3-, NO2- w różnych rodzajach wody z wykorzystaniem fotometru mikroprocesorowego do analizy wód i ścieków (LF300 SLANDI) (3 godziny) |
P6S_WG; P6S_UW |
4 |
ĆWICZENIE 1 ANALIZA INSTRUMENTALNA SPEKTROFOTOMETRYCZNA - OZNACZANIE Cr(VI) METODĄ DIFENYLOKARBAZYDOWĄ (4 godziny) |
P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
5 |
ĆWICZENIE
2
OZNACZANIE CHLORKÓW W WODZIE METODĄ
MIARECZKOWANIA KONDUKTOMETRYCZNEGO ROZTWOREM AgNO3 |
P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
6 |
ĆWICZENIE 3 OZNACZANIE KWASUORTOFOSFOROWEGO W COCA-COLI ZA POMOCĄ MIARECZKOWANIA
POTENCJOMETRYCZNEGO ROZTWOREM WODOROTLENKU SODU |
P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
7 |
ĆWICZENIE 4 ANALIZA INSTRUMENTALNA CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA W IDENTYFIKACJI SKŁADNIKÓW ROZDZIELANYCH MIESZANIN LEKÓW oraz POLIETYLENOGLIKOLI O RÓŻNYCH MASACH CZASTECZKOWYCH (4 godziny) |
P6S_WG P6S_WK; P6S_UW |
8 |
CWICZENIE 5 OZNACZANIE JONÓW Fe3+ W WODZIE METODA SPEKTROFOTOMETRYCZNĄ (KOLORYMETRYCZNĄ) W REAKCJI Z RODANKAMI; WYKREŚLENIE KRZYWEJ WZORCOWEJ (4 godziny) |
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
9 |
CWICZENIE 6 OZNACZANIE pH ORAZ KWASOWOŚCI MIARECZKOWEJ SOKÓW OWOCOWYCH I WARZYWNYCH, A TAKŻE MIODU, CZEKOLADY METODĄ POTENCJOMETRYCZNĄ (4 godziny) |
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
10 |
CWICZENIE 7 CIECZOWA CHROMATOGRAFIA KOLUMNOWA I CHROMATOGRAFIA CIENKOWARSTWOWA (TLC) W ROZDZIELANIU BARWNIKÓW ROŚLINNYCH (4 godziny) |
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
11 |
CWICZENIE 8 WYZNACZENIE WZGLĘDNEJ CHARAKTERYSTYKI WIDMOWEJ UKŁADU W ZALEŻNOŚCI OD ZASTOSOWANEGO ZAKRESU FAL. ( 4 godziny) |
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
12 |
CWICZENIE 9 SONDA TLENOWA W OZNACZANIE TLENU ROZPUSZCZONEGO W WODACH POWIERZCHNIOWYCH JEZIORA, STAWY, WODZIE WODOCIĄGOWEJ, WODACH SPOŻYWCZYCH, WODZIE DESZCZOWEJ (4 godziny) |
P6S_WG; P6S_WK; P6S_UW |
1. W. Szczepaniak.; Metody instrumentalne w analizie
chemicznej WNT Warszawa
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 15 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu); zajęcia odbywają się zgodnie z HARMONOGRAMEM, który proszę pobrać na platformie Moodle - plik pdf
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA FIZYCZNA | ||||||
Poznanie podstaw chemii fizycznej. Opanowanie rozwiązywania podstawowych obliczeń i związanych z nimi problemów w zakresie wybranych zagadnień z chemii fizycznej. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest zapoznanie, zrozumienie i praktyczne zastosowanie przez studenta zachodzących zjawisk i praw fizyko-chemicznych podczas wykonywanego ćwiczenia. Podczas zajęć zapoznanie się z budową i zasadą działania wykorzystywanych zestawów aparaturowych. Zdobycie umiejętności zestawienia i opracowania uzyskanych wyników oraz wyciągania i formułowania wniosków na podstawie przeprowadzonych eksperymentów; powiązanie zagadnień z chemii fizycznej z ochroną środowiska i zastosowanie metod wykorzystywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych. TREŚCI WYKŁADOWE Z PRZEDMIOTU CHEMIA FIZYCZNA:
|
Sposoby
sprawdzenia efektów kształcenia:
forma zajęć: WYKŁADY
sposób weryfikacji: EGZAMIN
Egzamin pisemny; możliwość egzaminów cząstkowych z podziałem partii materiału
Literatura
podstawowa:
1. Atkins P., Chemia Fizyczna, PWN, Warszawa 2001. 2. Atkins P.W. i wsp., Chemia Fizyczna – zbiór zadań, PWN, Warszawa 2001. 3. Szołkowska-Malińska J., Wybrane Zagadnienia z Chemii Fizycznej, WPWSZ Gniezno 2008. 4. Szołkowska-Malińska J., Matłoka A., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii fizycznej dla studentów studiów inżynierskich o kierunku Ochrona Środowiska, WPWSZ Gniezno 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Buchowski H., Ufnalski W., Podstawy Termodynamiki, WNT, Warszawa 1998. 2. Kisielewa E.W. i wsp., Zbiór zadań z chemii fizycznej, PWN, Warszawa 1971. 3. Molski A., Wprowadzenie do Kinetyki Chemicznej, WNT, Warszawa 2001. 4. Olszowski A., Doświadczenia fizykochemiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2004. Pigoń K., Ruziewicz Z., Chemia Fizyczna, PWN Warszawa 1980, 2005 |
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 15 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA FIZYCZNA | ||||||||||||||||
Poznanie podstaw chemii fizycznej. Opanowanie rozwiązywania podstawowych obliczeń i związanych z nimi problemów w zakresie wybranych zagadnień z chemii fizycznej. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest zapoznanie, zrozumienie i praktyczne zastosowanie przez studenta zachodzących zjawisk i praw fizyko-chemicznych podczas wykonywanego ćwiczenia. Podczas zajęć zapoznanie się z budową i zasadą działania wykorzystywanych zestawów aparaturowych. Zdobycie umiejętności zestawienia i opracowania uzyskanych wyników oraz wyciągania i formułowania wniosków na podstawie przeprowadzonych eksperymentów; powiązanie zagadnień z chemii fizycznej z ochroną środowiska i zastosowanie metod wykorzystywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
|
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 15 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA FIZYCZNA |
|||||
Poznanie podstaw chemii fizycznej. Opanowanie rozwiązywania podstawowych obliczeń i związanych z nimi problemów w zakresie wybranych zagadnień z chemii fizycznej. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest zapoznanie, zrozumienie i praktyczne zastosowanie przez studenta zachodzących zjawisk i praw fizyko-chemicznych podczas wykonywanego ćwiczenia. Podczas zajęć zapoznanie się z budową i zasadą działania wykorzystywanych zestawów aparaturowych. Zdobycie umiejętności zestawienia i opracowania uzyskanych wyników oraz wyciągania i formułowania wniosków na podstawie przeprowadzonych eksperymentów; powiązanie zagadnień z chemii fizycznej z ochroną środowiska i zastosowanie metod wykorzystywanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
|
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA ANALITYCZNA Zdobycie wiedzy w zakresie głównych działów chemii analitycznej: pobór i przygotowanie próbek do badań, alkacymetrii, redoksymetrii, kompleksometrii i miareczkowania strąceniowego. W ramach każdego działu przedstawiane są podstawy teoretyczne oraz elementy praktycznego ich zastosowania w obliczeniach i analizie chemicznej; wprowadzenie elementów oceny statystycznej wyników
Laboratoria Przygotowanie się studenta do zajęć zgodnie z wykonywanym w danym dniu ćwiczeniem laboratoryjnym; wiedza na temat wykorzystywanych związków chemicznych w danym ćwiczeniu - (właściwości i jak postępować w przypadku skażenia BHP) materiał teoretyczny przygotowanie do kolokwium zgodnie z tematyką ćwiczenia; wiedza na czym polega ćwiczenie i jaki jest cel; praktyczne wykonanie eksperymentu; przygotowanie opisu protokołu; opracowanie protokołu, stosowne obserwacje z przeprowadzonych eksperymentów, obliczenia i wyciągniecie wniosków na podstawie uzyskanych wyników. Protokół do oceny. OCENA KOŃCOWA Z OCEN CZĄSTKOWYCH uzyskanych przez studenta. Opisy metodyki do zajęć laboratoryjnych dostępne do pobrania w laboratorium Budynek Uczelni ul. Słowackiego
Sposób weryfikacji: • przed każdymi zajęciami kolokwium 5 pytań z zagadnień w danym ćwiczeniu; odpowiedź pisemna • ocena z wykonania eksperymentu • ocena za opracowanie sprawozdania protokołu; ocena za kolokwium
tematy realizowane w ramach formy zajęć LABORATORIUM
Ćwiczenie 0. Ćwiczenia organizacyjne i przepisy BHP/ Wyznaczanie pojemności kolby i pipety i oznaczanie współmierności kolby z pipetą.K_U24K_K03K_U19
Ćwiczenie 1. Oznaczanie kwasowości i zasadowości wody.K_U24K_K03K_U19
Ćwiczenie 2. Współoznaczanie wodorotlenku i węglanów metodą WarderaK_U24 K_K03 K_U19
Ćwiczenie 3. Oznaczanie tlenu rozpuszczonego w wodzie metodą Winklera K_U24 K_K03 K_U19
Ćwiczenie 4. Bromianometryczne i jodometryczne oznaczanie fenolu K_U24 K_K03 K_U19
Ćwiczenie 5. Nastawianie miana KMnO4 na H2C2O4; K_U24 K_K03 K_U19
Ćwiczenie 6. Manganometryczne oznaczanie nadtlenku wodoru. K_U24 K_K03 K_U19
Ćwiczenie 7. Redoksymetria jodometryczne oznaczanie miedzi Cu(II) mianowanym 0.1 M tiosiarczanem sodu Na2S2O3; K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
Ćwiczenie 8. Współoznaczanie wapnia i magnezu i obliczanie twardości wody. K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
Ćwiczenie 9. Oznaczanie żelaza w wodzie metodą kompleksonometryczną K_U24 K_K03 K_U19 K_W08 K_W08
Ćwiczenie 10. Oznaczanie jonów niklu w wodzie – miareczkowanie roztworem EDTA K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
Ćwiczenie 11. Nastawianie miana 0,05M BaCl2+0,05M MgCl2 roztworem EDTA i oznaczanie siarczanów w wodzie metodą miareczkowania r. EDTA. K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
Ćwiczenie 12/13. Oznaczanie chlorków metodą Mohra oraz metodą Volharda. K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
Ćwiczenie 14. Termin rezerwowy - odrabianie ćwiczeń (jeśli student w jakiś by nie uczestniczył) i/lub ZALICZENIE (zdalne) K_U24 K_K03 K_U19 K_W08
UWAGA!!!
Przy każdej metodyce do ćwiczenia jest dostępna tematyka na kolokwium.
Literatura podstawowa:
1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 2 Chemiczne metody analizy ilościowej, Wyd. Naukowe PWN W-wa 2004.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA ANALITYCZNA Zdobycie wiedzy w zakresie głównych działów chemii analitycznej: pobór i przygotowanie próbek do badań, alkacymetrii, redoksymetrii, kompleksometrii i miareczkowania strąceniowego. W ramach każdego działu przedstawiane są podstawy teoretyczne oraz elementy praktycznego ich zastosowania w obliczeniach i analizie chemicznej; wprowadzenie elementów oceny statystycznej wyników
Wykłady - utrwalanie wiedzy przez studenta z materiału zrealizowanego podczas wykładów; poszerzanie wiedzy przez studenta w oparciu o źródła literaturowe; przygotowanie się studenta do egzaminu z przedmiotu
Sposoby sprawdzenia efektów kształcenia:
WYKŁADY - EGZAMIN - pisemny egzamin – sprawdzenie wiedzy (10 pytań), Stosowany system punktacji, który na końcu przeliczany jest proporcjonalnie na oceny.
Literatura podstawowa:
1. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT W-wa1999.
2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna 2 Chemiczne metody analizy ilościowej, Wyd. Naukowe PWN W-wa 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. D. Kealey, P.J. Haines; tłum. Ang. Małgorzata Galus – “Krótkie wykłady – Chemia Analityczna; PWN-Warszawa 2005
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
prowadzący przedmiot: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
koordynator: dr n. farm. Agnieszka Matłoka
kontakt: a.matloka@pwsz-gniezno.edu.pl
KIERUNEK STUDIÓW: TECHNOLOGIA CHEMICZNA
WYKŁADY 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
ĆWICZENIA 30 godzin (studia stacjonarne); ZDALNE (MS Teams + Moodle)
LABORATORIA 45 godzin (studia stacjonarne);W KONTAKCIE (w laboratorium w budynku uczelni ul. Słowackiego + końcowe zaliczenie zdalnie na Moodlu)
Założenia i cel kształcenia przedmiotu CHEMIA ANALITYCZNA Zdobycie wiedzy w zakresie głównych działów chemii analitycznej: pobór i przygotowanie próbek do badań, alkacymetrii, redoksymetrii, kompleksometrii i miareczkowania strąceniowego. W ramach każdego działu przedstawiane są podstawy teoretyczne oraz elementy praktycznego ich zastosowania w obliczeniach i analizie chemicznej; wprowadzenie elementów oceny statystycznej wyników
tematy realizowane w ramach formy zajęć ĆWICZENIA
Rodzaje stężeń roztworów i ich przeliczenie,K_W08 K_U01; K_W01
mieszanie roztworów. K_W08; K_U01;K_W01
Elementy oceny statystycznej opracowania wyników .K_W08 K_U01;K_W01
klasyfikacja błędów, ocena statystyczna wyników serii pomiarów. Błąd względny i błąd bezwzględny.K_W08;K_U01;K_W01
Zadania z zakresu miareczkowania alkacymetrycznego,K_W08 K_U01 K_W01
Zadania z zakresu miareczkowania kompleksometrycznego,K_W08;K_U01K_W01
zadania z zakresu miareczkowania redoksometrycznego K_W08 K_U01; K_W01
Zadania z zakresu miareczkowania i analizy strącania osadów K_W08; K_U01; K_W01
pH roztworów, pH buforów. K_W08; K_U01;K_W01
Sposób weryfikacji wiedzy na CWICZENIACH
sprawdzian i premiowanie przyrostu wiedzy niezbędnej do realizacji postawionych problemów w danym obszarze tematyki przedmiotu; • ocenianie ciągłe, na każdych zajęciach - premiowanie przyrostu umiejętności obliczeń rozwiazywania zadań problemowych• ocena poprawności działania w ramach pracy własnej, student rozwiązane zadania z kolokwium i z pracy własnej rozwiązuje podczas zajęć MS Teams i przesyła na Moodle do oceny przez prowadzącego zajęcia
Ćwiczenia - przygotowanie się studenta do zajęć zgodnie z zalecaną literaturą celem sprawnego rozwiązywania zadań problemowych podczas zajeć ćwiczeniowych; przygotowanie studentów do kolokwium sprawdzającego na podstawie przerobionego materiału podczas zajęć ćwiczeniowych i zadań realizowanych podczas pracy własnej studenta
Literatura podstawowa: A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT W-wa1999.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
na kierunku technologia chemiczna
- Nauczyciel: Jerzy Siepak
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/Irok
w kursie zawarto materiały o tematyce ........
KURS W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
tematyka zajęć laboratoryjnych obejmuje oznaczanie żelaza metodą kolorymetryczną (spektrofotometryczną) + wyniki badań do opracowania przez studenta i zadanie teoretyczne
KURS W TRAKCIE TWORZENIA
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej II sem./Irok
Wykład: w dniu 2704 2020 tematyka Alkeny addycja wolnorodnikowa hydroksylowanie ozonoliza. Reakcje z udziałem stereoizomerów addycja syn i anti.
LABORATORIUM Zaliczenie pracowni na podstawie ocen cząstkowych z protokołów i części teoretycznych, które student przysyłał sukcesywnie do oceny . Ocena końcowa do indeksu i na kartę zaliczeniową będzie średnią z wszystkich ocen cząstkowych. O Ocenach końcowych poinformuję studentów w mailach indywidualnych.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/Irok
ćwiczenia laboratoryjnego z Ozn. żelaza metodą kompleksonometryczną.
Ponadto w pliku zawarto przykładowe rozwiązane zadanie; wyniki z analizy
do opracowania w protokole przez studenta oraz pytania do udzielenia
odpowiedzi przez studenta. Prace proszę przesłać na Platformę Moodle do
28 kwietnia 2020r
Laboratoria - sprawozdania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych za sprawozdania z zadań laboratoryjnych i teoretycznych pytań.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
w kursie zawarto materiał nt . Rysowanie wzorów
strukturalnych alkanów danych pochodnych izomerów i ZADANIE DO ROZWIĄZANIA PRZEZ STUDENTÓW i przesłania do oceny na Moodla
kontakt student- wykładowca droga mailowa.
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/Irok
WYKŁAD zawiera treści nt: Alkeny reakcje addycji, reguła Markownikowa, reakcje addycji elektrofilowej-mechanizm, orientacja
LABORATORIUM zawiera treści nt.: metodyka i teoria Tłuszcze oznaczanie liczby zmydlania oznaczanie liczby kwasowej oznaczanie liczby nadtlenkowej i ZADANIA DLA STUDENTÓW, które należy rozwiązać i pracowania przysłać do oceny na Platformę Moodle;
materiał dodatkowy plik z ARTYKUEM:Ł MWroniak, M Kwiatkowska K. Krygier Charakterystyka wybranych olejów tłoczonych na zimno; Żywność Nauka Technologia Jakość 2(47) s.46-48 2006
Laboratoria - sprawozdania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych za sprawozdania z zadań laboratoryjnych i teoretycznych pytań.
WYKŁAD- EGZAMIN podczas sesji egzaminacyjnej .......- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
kurs zawiera następujące materiały: plik nt. Mangan-w-wodzie-przeznaczonej-do-spożycia-przez-ludzi opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny 2018; ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA z dnia 20 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi; Opis ćwiczenia dot. Oznaczania manganu w wodzie metodą spektrofotometryczną VIS wraz z wynikami analizy do opracowania przez studentów w ramach pracy własnej oraz pytaniami odnośnie treści ćwiczenia, na które student udziela odpowiedzi pisemnej i przesyła wykładowcy mailem do ocenienia
UWAGA! Kontakt student wykładowca drogą e-mail!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/1rok
kurs zawiera materiał nt. Obliczanie składu procentowego związków organicznych i określanie ich wzorów empirycznych ; przykłady rozwiązanych zadań do przeanalizowania przez studenta w ramach pracy własnej + zadanie do rozwiązania przez studenta i przesłanie mailem do wykładowcy na ocenę
UWAGA! Kontakt student-wykładowca drogą korespondencji e-mail!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
WYKŁAD: nt. Diastereoizomery, właściwości diastereoizomerów, związek mezo, określanie konfiguracji w przypadku więcej niż jednego centrum chiralności, konformery, budowa alkenów, właściwości fizyczne, izomeria geometryczna, nazewnictwo, przemysłowe metody otrzymywania alkenów.
LABORATORIUM: nt. Biocząsteczki. Białka, reakcja z ninhydryną, reakcja z kwasem azotowym, reakcja z siarczanem miedzi, reakcja biuretowa, reakcja ksantoproteinowa, próba Millona, reakcja denaturacji białka; zadania dla studenta i pytania do wykonania w ramach pracy własnej i przesłanie mailem do oceny
UWAGA! kontakt student -wykładowca drogą mailowa!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
Przesłane pliki zawierają opis ćwiczenia z ozn. Twardości wody + przykład rozwiązanego zadania + wyniki z analizy do opracowania protokołu + zestaw pytań do udzielenia odpowiedzi przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły
związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą
źródłową, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! kontakt student-wykładowca drogą mailowa!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
Kurs przeznaczony dla studentów studiów stacjonarnych na kierunku Technologia chemiczna - rok 1., semestr 6.
Kurs zawiera pliki z treściami wykładowymi oraz kartę opisu przedmiotu.
Kontakt student-wykładowca odbywa się drogą e-mail.
- Nauczyciel: Piotr Krajewski
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
kurs zawiera treści Wykładowe nt. STEREOCHEMIA.
STEREOIZOMERY. IZOMERY.
ENANCJOMERY. DIASTEREOIZOMERY. REGUŁY PIERWSZEŃSTWA PODSTAWNIKÓW. CENTRUM
CHIRALNOŚCI.ZASADY OKREŚLANIA KONFIGURACJI R i S. + opis ćwiczenia Laboratoryjnego Biocząsteczki. Cukry. Wykrywanie obecności Węglowodanów.
Próba Molischa.Próba Fehlinga. Próba Tollensa. PróbaBenedicta. Próba zasadowa.
Próba jodowa. + polecenie do opracowania przez studentów w ramach pracy własnej udzielić odpowiedzi na zadane pytania i opracować protokół z zachodzącymi równaniami reakcji
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! kontakt student-wykładowca droga mailową!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla studentów kierunku technologii chemicznej sem.2/I rok
przesłane pliki ćwiczeniowe z przedmiotu chemia organiczna zawierają materiał nt. obliczania zawartości procentowej związków organicznych Analiza elementarna- przykłady rozwiązanych zadań do przeanalizowania przez studenta w ramach pracy własnej + zadania do rozwiązania przez studenta w ramach pracy własnej na zaliczenie
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły
związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą
źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! kontakt student -wykładowca odbywa się drogą mailową!
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku Technologii Chemicznej sem.2/I rok
TEMAT Obliczenia zmiany entalpii dla wybranych reakcji chemicznych związków organicznych ; dnia 24 marca 2020
Plik zawiera podstawę teoretyczną + potrzebne dane tabelaryczne + przykłady rozwiązania zadań + zadanie dla studentów do samodzielnego rozwiązania na zaliczenie
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/ I rok
Podstawę teoretyczną Oznaczania tlenu rozpuszczonego w wodzie metoda Winklera oraz przy użyciu tlenomierza + opracowanie wyniku analizy – przykładowe rozwiązane zadanie + zadanie do samodzielnego rozwiązania przez studentów na zaliczenie + zestaw pytań do napisania przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
kurs przeznaczony dla kierunku technologii chemicznej sem.2/ I rok
do pobrania plik z wykładem + materiałem teoretycznym laboratorium + zadania i pytania do opracowania przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- Nauczyciel: Agnieszka Matłoka
Przedmiot: Technologie i produkty chemiczne Studia stacjonarne: wykład - 15 godzin, laboratorium - 15 godzin (2 pkt. ECTS) Prowadzący wykład: dr inż. Beata Klapiszewska-Kaźmierczak Kontakt: beataklapiszewska@tlen.pl Cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z przemysłem chemiczny w Polsce i na świecie - charakterystyka wybranych gałęzi i branż. Wybrane procesy jednostkowe i technologie wspomagające wytwarzanie i prowadzące do otrzymania produktów chemicznych realizowane na skalę przemysłową w Polsce. Podstawowe rozwiązania technologiczne unieszkodliwiania odpadów przemysłowych. Kurs zawiera wykłady, które są dodawane zgodnie z harmonogramem zajęć. Konsultacje dotyczące wykonywanych zadań odbywają się drogą e-mailową lub za pomocą komunikatora. Metody zaliczenia przedmiotu: Zaliczenie wykładu z racji nauczania zdalnego odbędzie się w formie przygotowania prezentacji oraz test jednokrotnego wyboru.
- Nauczyciel: Beata Klapiszewska-Kaźmierczak
Wykłady i ćwiczenia z przedmiotu: Matematyka - algebra dla kierunku Technologia chemiczna (studia stacjonarne) semestr II
Prowadzący zajęcia: dr J. Kuiński, mgr K. Tomczak
Zasady zaliczenia:
Wykład: egzamin, ćwiczenia: praca pisemna
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
Kurs przeznaczony dla studentów Kierunku Technologia chemiczna
- Nauczyciel: Beata Dudzińska-Bajorek
Kurs przeznaczony dla studentów kierunku TECHNOLOGIA CHEMICZNA sem.2/I rok
do pobrania plik z wykładem + materiałem teoretycznym laboratorium + zadania i pytania do opracowania przez studenta
W Kursie zamieszczono KARTĘ OPISU PRZEDMIOTU, gdzie są szczegóły związane z celem przedmiotu, tematyką, zasadami zaliczenia, literaturą źródłową,, formą zajęć, liczbą godzin, prowadzącym zajęcia
UWAGA! wymiana informacji (konsultacje) wykładowca-student drogą mailową
- dr Agnieszka Matłoka: Agnieszka Matłoka
- Nauczyciel: Łukasz Józefowski
- Nauczyciel: Piotr Sujka
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Piotr Sujka
- Nauczyciel: Tomasz Kubiak
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Janusz Wiśniewski
- Nauczyciel: Piotr Sujka
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Piotr Sujka
- Nauczyciel: Tomasz Kubiak
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Janusz Wiśniewski
- Nauczyciel: Przemysław Zakrzewski
- Nauczyciel: Jolanta Oliwa
- Nauczyciel: Jolanta Oliwa
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Marcin Kiciński
- Nauczyciel: Przemysław Zakrzewski
- Nauczyciel: Rafał Różycki
- Nauczyciel: Tomasz Łukaszewski
- Nauczyciel: Maciej Matysiak
- Nauczyciel: Maciej Matysiak
Kurs swoim zakresem obejmuje podstawowe zagadnienia związane z wykorzystaniem technik rozpoznania obrazowego jako jednego z rodzajów rozpoznania wchodzących w skład rozpoznania wojskowego. Tematyka obejmuje podstawowe zagadnienia związane z teledetekcją i fotogrametrią, a w szczególności zakres optoelektronicznego i radarowego obrazowania powierzchni Ziemi.
- Nauczyciel: Łukasz Bieleń
- Nauczyciel: Maciej Matysiak
- Nauczyciel: Maciej Matysiak
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
Wykłady z przedmiotu: Analiza matematyczna dla kierunku Analityka bezpieczeństwa (studia stacjonarne) semestr I
Prowadzący zajęcia: mgr K. Tomczak
Zasady zaliczenia:
Wykład: egzamin
Ćwiczenia: prace pisemne
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Matylda Gwoździcka-Piotrowska
- Nauczyciel: Maciej Matysiak
- Nauczyciel: Krzysztof Danielewicz
- Nauczyciel: Mateusz Leszek
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Tomasz Łukaszewski
Przedstawienie roli, budowy i zasad działania systemów operacyjnych.
Omówienie podstawowych mechanizmów systemu operacyjnego.
Zapoznanie z podstawami obsługi terminala systemu operacyjnego Linux i umiejętności pisania skryptów powłoki BASH.
Wykład - 16 godzin
Laboratorium 16 godzin
Prowadzący:
mgr inż. Karol Popiołek
- Nauczyciel: Karol Popiołek
Przedstawienie roli, budowy i zasad działania systemów operacyjnych.
Omówienie podstawowych mechanizmów systemu operacyjnego.
Zapoznanie z podstawami obsługi terminala systemu operacyjnego Linux i umiejętności pisania skryptów powłoki BASH.
Wykład - 30 godzin
Laboratorium 30 godzin
Prowadzący:
mgr inż. Karol Popiołe
- Nauczyciel: Karol Popiołek
Przedmiot zakłada nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności posługiwania się skryptowym językiem programowania, na przykładzie języka Python 3, JavaScript oraz PHP.
Wykład - 15 godzin
Laboratorium 30 godzin
Projekt 15 godzin
Prowadzący:
mgr inż. Karol Popiołek
- Nauczyciel: Karol Popiołek
Nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności posługiwania się skryptowym językiem programowania, na przykładzie
języka Python 3, JavaScript oraz PHP.
Wykład - 15 godzin
Laboratorium 30 godzin
Projekt 15 godzin
Prowadzący:
mgr inż. Karol Popiołek
- Nauczyciel: Karol Popiołek
Kurs pokazuje zwinne podejście do zarządzania projektami na podstawie metodyki SCRUM
- Nauczyciel: Piotr Remlein
- Nauczyciel: Joanna Szewczyk
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Jolanta Oliwa
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
Studia stacjonarne: wykład – 16 h, ćw. – 8 h
Kurs dla studentów studiów niestacjonarnych, kierunków: Informatyka, ZiP, Transport
Prowadzący wykłady i ćwiczenia: mgr K. Tomczak
Kontakt: k.tomczak@pwsz-gniezno.edu.pl
Cele kształcenia:
1. Opanowanie przez studentów
podstawowej wiedzy z algebry liniowej z geometrią analityczną, w zakresie określonym przez
treści programowe. Kształtowanie u studenta umiejętności pracy zespołowej.
2. Opanowanie przez studentów umiejętności rozwiązywania prostych problemów oraz korzystanie z pakietów oprogramowania algebry liniowej z geometrią analityczną i interpretacji wyników
Metoda zaliczenia przedmiotu:
Wykład - zaliczenie
Praca pisemna złożona z zagadnień teoretycznych i zadań dotyczących omawianych problemów. Ocenianie ciągłe (premiowanie aktywności, samodzielnych rozwiązań i jakości percepcji)
Ćwiczenia
Praca pisemna złożona z zadań dotyczących omawianych problemów. Ocenianie ciągłe – premiowanie przyrostu umiejętności posługiwania się poznanymi zasadami i metodami. Premiowanie przyrostu wiedzy niezbędnej do realizacji postawionych problemów.
Literatura podstawowa:
1. Cuberbiller O., Zadania i ćwiczenia z geometrii analitycznej, PWN Warszawa,1966.
2. Jurlewicz T.,Skoczylas Z., Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2004.
3.
Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w
zadaniach., PWN 1999.
4. Stankiewicz W., Wojtowicz J., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. PWN Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
1. Foltyńska I.,
Ratajczak Z., Szafrański Z., Matematyka dla studentów uczelni technicznych,
Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 2003
2. Leksiński W., Nabiałek I., Żakowski w., Matematyka, definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, Wydawnictwa Naukowo – Techniczne, Warszawa 2003
3. Hącia L., Matematyka dla studentów studiów zawodowych, Wydawnictwo PWSZ w Gnieźnie 2008.
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
Tematy wykładów
1.Precyzyjny język - warunek sprawnego komunikowania się
2. Komunikowanie się poprzez wartości
3. Komunikacja – ustalenia terminologiczne
4.Komunikacja w organizacji – właściwości i funkcje
5. Umiejętności w komunikowaniu się
6. Determinanty komunikacji –osobowościowe, społeczne, organizacyjne
7. Kultura organizacyjna i jej rola w procesie komunikowania
8. Władza w organizacji – rola komunikacji w sprawowaniu władzy
Literatura
1. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, W-wa 1996
2. Zb. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000
3. H. Mruk - red. naukowy, Komunikowanie się w biznesie, Poznań 2002
4. Z. Brześkiewicz, Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, W-wa 1995
5. L. Lachowicki, Sztuka zwycięskiej dyskusji, W-wa 1997
6. Zgółkowie H. i T., Językowy savoir-vivre, Poznań 1992
7. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 1999
8. B.Sobkowiak , Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji, Wrocław 2005,
10.Tony Warner, Umiejętności w komunikowaniu się, Wrocław 1999
- Nauczyciel: Stanisław Popławski
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
Studia stacjonarne: wykład – 30 h, ćw. – 15 h
Kurs dla studentów studiów stacjonarnych, kierunków: Informatyka, ZiP, Transport
Prowadzący wykłady i ćwiczenia: mgr K. Tomczak
Kontakt: k.tomczak@pwsz-gniezno.edu.pl
Cele kształcenia:
1. Opanowanie przez studentów
podstawowej wiedzy z algebry liniowej z geometrią analityczną, w zakresie określonym przez
treści programowe. Kształtowanie u studenta umiejętności pracy zespołowej.
2. Opanowanie przez studentów umiejętności rozwiązywania prostych problemów oraz korzystanie z pakietów oprogramowania algebry liniowej z geometrią analityczną i interpretacji wyników
Metoda zaliczenia przedmiotu:
Wykład - zaliczenie
Praca pisemna złożona z zagadnień teoretycznych i zadań dotyczących omawianych problemów. Ocenianie ciągłe (premiowanie aktywności, samodzielnych rozwiązań i jakości percepcji)
Ćwiczenia
Praca pisemna złożona z zadań dotyczących omawianych problemów. Ocenianie ciągłe – premiowanie przyrostu umiejętności posługiwania się poznanymi zasadami i metodami. Premiowanie przyrostu wiedzy niezbędnej do realizacji postawionych problemów.
Literatura podstawowa:
1. Cuberbiller O., Zadania i ćwiczenia z geometrii analitycznej, PWN Warszawa,1966.
2. Jurlewicz T.,Skoczylas Z., Algebra liniowa 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2004.
3. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach., PWN 1999.
4. Stankiewicz W., Wojtowicz J., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. PWN Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
1. Foltyńska I.,
Ratajczak Z., Szafrański Z., Matematyka dla studentów uczelni technicznych,
Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 2003
2. Leksiński W., Nabiałek I., Żakowski w., Matematyka, definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, Wydawnictwa Naukowo – Techniczne, Warszawa 2003
3. Hącia L., Matematyka dla studentów studiów zawodowych, Wydawnictwo PWSZ w Gnieźnie 2008.
- Nauczyciel: Karolina Tomczak
Praktyczna realizacja projektu będącego przedmiotem pracy dyplomowej inżynierskiej. Zaprojektowanie, zaimplementowanie i wdrożenie systemu informatycznego opartego o wskazane technologie lub rozwiązanie (wraz z implementacją i testami) problemu badawczego. Stosowana jest wybrana metodyka realizacji projektu informatycznego, postęp realizacji uwidaczniają wskaźniki, opracowane modele i efekty. Wynik końcowy to działające oprogramowanie prototypowe lub w pełni funkcjonalne i gotowe do wdrożenia lub dedykowany system komputerowy. Projekt jest udokumentowany w opracowanym sprawozdaniu.
Oczekiwane efekty kształcenia:
|
- Nauczyciel: Eugeniusz Sroczan
- Nauczyciel: Janusz Wiśniewski
Poznanie zasad działania wybranych układów
elektronicznych i schematów układów pomiarowych
stosowanych w elektrotechnice i elektronice. Rozwój umiejętności analizy
parametrów obwodów prądu. Tematyka pokrywa potrzeby specjalistów
w dziedzinie techniki komputerowej i przenosi dobre praktyki wypracowane w
elektronice i elektrotechnice na grunt informatyki ze szczególnym
uwzględnieniem zastosowań.
- Nauczyciel: Eugeniusz Sroczan
- Nauczyciel: Bartosz Zgrzeba
- Nauczyciel: Maciej Sobieraj